National Geographic #STOPMETPLASTIC

National Geographic  #STOPMETPLASTIC

National Geographic staat de hele maand juni in het teken van #STOPMETPLASTIC. Met de campagne wordt aandacht gevraagd voor de groeiende hoeveelheid plastic afval in de oceanen, het gevolg van het overmatige gebruik van wegwerpplastic. Het thema plastic staat in juni centraal op televisie, in de magazines en op de website en sociale media van National Geographic. Het doel is de bewustwording over het probleem te vergroten en het Nederlandse publiek aan te sporen een actieve bijdrage te leveren aan het verminderen van wegwerpplastic.

Jaarlijks eindigt zo’n 9 miljard kilo plastic in de oceaan. Daar voegt het zich bij de ‘plastic soup’, een enorme plastic vuilnisbelt die drijft tussen Hawaii en Californië. Met de campagne #STOPMETPLASTIC wil National Geographic mensen aanmoedigen het gebruik van plastic te verminderen door een zestal plastic wegwerpproducten niet meer te gebruiken: wattenstaafjes, rietjes, koffiebekers, tasjes, bestek en flesjes.

Documentaires en samenwerkingen

Kunstenaar Merijn Tinga voert al langere tijd actie tegen plasticvervuiling. Om het probleem in kaart te brengen, surfte Tinga op een board van afvalplastic over de Rijn van Zwitserland naar Nederland. Het leverde hem de bijnaam plastic soup surfer op. Zijn documentaire ‘From Source To Sea’ over deze tocht wordt op 4 juni uitgezonden op National Geographic (kanaal 131).

De film van Merijn Tinga is een van de documentaires die National Geographic iedere maandagavond in de maand juni uitzendt. Daarnaast heeft ambassadeur Hanna Verboom interviews opgenomen met de oprichters van diverse Nederlandse anti-plastic initiatieven, die in juni zowel op televisie als online te zien zijn. Deze initiatieven zijn in juni partner van National Geographic voor #STOPMETPLASTIC. Het gaat om The Great Bubble Barrier, Plastic Soup Foundation, Stichting De Noordzee, Plastic Soup Surfer, Join The Pipe, By The Oceans We Unite en Searious Business.