Installatie

  • Is het aansluiten van het modem ingewikkeld?

    Nee, u kunt dit eenvoudig zelf doen. Uw modem is al voorgeïnstalleerd als u het meekrijgt bij het servicepunt. Thuis sluit u het aan op het Abonnee Overnamepunt (AOP) in de meterkast of op uw radio/televisie-aansluiting in de woonkamer. De splitter en het benodigde coax-kabeltje worden bijgeleverd. In de handleiding die u meekrijgt staat in 4 stappen beschreven hoe u uw modem aansluit en registreert en hoe u vervolgens verbinding maakt met uw computer of laptop.

  • Waar vind ik de installatiehandleiding van het modem?

    De installatiehandleiding krijgt u mee bij uw modem, maar is ook te downloaden op https://skpnet.nl/klantenservice/handleidingen/

  • Wat als ik er niet uitkom?

    Bij het ophalen van uw modem bij een van de servicepunten van SKP; Wolff TV, Electro World van Dijk of Jotronics kunt u zich alvast laten informeren over de installatie in uw specifieke situatie. Eenmaal thuis kunt u natuurlijk altijd contact opnemen met onze klantenservice op 0800 – 235 2249. Komt u er met de medewerker van de klantenservice niet uit, dan zorgen wij dat u teruggebeld wordt door iemand van onze technische helpdesk. Is het probleem, eventueel met deze telefonische ondersteuning, op afstand niet op te lossen dan kunt u in overleg met SKP een beroep doen op onze installatieservice.

  • Kan ik het modem in bridge mode zetten?

    Dit is een eigen verantwoordelijkheid van de abonnee. SKP garandeert alleen de goede samenwerking met het Cisco modem dat u in bruikleen heeft. Dit is mogelijk voor het coaxmodem, maar ook voor het glasvezelmodem.

  • Waarom werkt het modem op zolder zo traag?

    Dat komt doordat de WiFi-verbinding veel aan kracht verliest door dikke muren of plafonds. Eventueel kunt u vanaf het modem een bedrade verbinding tot stand brengen met een computer elders in huis.

  • Hoe kan ik de snelheid van mijn internetverbinding testen?

    Om de snelheid van uw internetverbinding te meten, kunt u gebruik maken van www.speedtest.net. Let wel op dat u snelheidsverlies heeft als u draadloos meet. De meest eerlijke meting verricht u bedraad, dus met een vaste verbinding tussen uw modem en uw computer of laptop.

  • Hoe kan ik mijn SKP 3in1-pakket up- of downgraden?

    Switchen tussen de SKP 3in1 pakketten kan per e-mail worden aangevraagd via info@skpnet.nl

  • Waar moet ik mijn televisie voor het SKP-signaal op instellen?

    Als u de digitale ontvanger heeft aangesloten moet u de volgende waarden invoeren:
    NetwerkID: 8888
    Frequentie: 554 MHz
    Modulatie: 64 QAM
    Symboolsnelheid: 6900 KS/s

  • Wanneer moet ik een storing melden bij de SKP?

    Om zeker te weten dat het inderdaad om een storing in het kabelnet gaat, kunt u voordat u een melding doet de volgende zaken even checken:

     

    • Is de TV goed aangesloten op het elektriciteitsnet?
    • Zijn de aansluitsnoeren onbeschadigd?
    • Is de TV goed aangesloten op het kabelnet?
    • Is de TV afgestemd op de juiste frequentie?
    • Maakt u gebruik van een verdeler (bij meerdere TV's) haal die er dan tussenuit en kijk of u nog steeds dezelfde storing heeft.
    • Heeft u meer dat 2 TV's erop aangesloten dan heeft u een versterker nodig, zit die ertussen?
    • Hebben de buren hetzelfde probleem?

     

     

    Indien u alle vragen met ja kunt beantwoorden, dan is de kans groot dat het om een storing in het kabelnet gaat. Vult u dan het online storingsformulier in op MijnSKP of bel met de klantenservice op 0800 - 235 22 49. 

  • Ik heb een DVB-C tuner in mijn TV. Kan ik hiermee ook digitaal kijken?

    Ja, met een ingebouwde DVB-C tuner kunt digitaal kijken. Als u gebruik wilt maken van de extra televisiepakketten van SKP, dan heeft u een CAM-module en een SKP smartcard nodig. Deze module en smartcard zijn te koop bij onze servicepunten.

     

  • Kan SKP een tweede huisaansluiting verzorgen?

    Nee, SKP levert alleen het signaal aan. Dit gebeurt tot het AOP (Abonnee Overname Punt). Indien u problemen heeft met de bekabeling in huis of u wilt deze aanpassen, dan kunt u hierover advies inwinnen bij een van onze servicepunten of contact opnemen met een firma in elektratechniek.

  • Kan ik met materiaal dat ik bij de bouwmarkt of radiohandel haal een kwalitatief goede huisinstallatie aanleggen?

    Nee, helaas is dat niet het geval. Sommige materialen geven geen goed resultaat. U kunt het beste kabels gebruiken met het Kabelkeurmerk. Voor het doorgeven van radio- en televisieprogramma's worden hoge frequenties gebruikt. De kabels die u gebruikt moeten voldoende hoogfrequent-dicht zijn. Dit is noodzakelijk om storingen te voorkomen. Deze dichtheid werkt twee kanten op. Alle radio- en televisiesignalen die u van uw kabelbedrijf ontvangt, blijven netjes binnen de kabel. Mogelijke stoorsignalen blijven dankzij deze hoogfrequente dichtheid keurig buiten de kabel. Een kabel die niet voldoende dicht is, zendt een deel van het signaal naar de omgeving uit. Omgekeerd kan de kabel uit de omgeving ook stoorsignalen opvangen. Bij onze servicepunten kunt u terecht voor geschikt kabelmateriaal of roep de hulp in van een deskundige.

  • Hoe kan ik mijn tv instellen op het netwerk van SKP?

    Voor het instellen van uw tv op het netwerk van SKP drukt u op uw afstandsbediening op het knopje ‘menu’. Vervolgens zoekt u naar de keuze: instellingen, installatie of Plug & Play.

     

    De volgende mogelijkheden moet u aangeven / kiezen:

    - land: Nederland

    - analoog en digitaal

    - kabel (geen antenne)

    - handmatig zoeken

    - overige providers (geen UPC of Ziggo)

     

    De volgende gegevens moeten ingevuld worden:

    * Frequentie: 554,00 Mhz (of 554000 kHz)

    * Netwerk ID: 8888

    * Symboolsnelheid: 6900

    * Modulatie: 64

     

    Zenders zoeken (dit kan even duren!) en opslaan.

     

    Bij enkele tv's wordt gevraagd om een beginfrequentie. Wij raden u aan dan in te voeren vanaf 0 t/m 554,00

  • Wat als mijn smartcard defect is?

    De melding ‘smartcard defect’ betekent meestal:

     

    • dat de smartcard verkeerd in de ontvanger zit en dus omgedraaid moet worden;
    • dat de chip op de kaart vies of vet is geworden; veeg deze schoon met een droge, zachte doek (eventueel een beetje ontvetten met druppel afwasmiddel);
    • dat de kaart echt defect is, maar dit komt maar weinig voor.

     

    Wanneer de zenders nog steeds niet te zien zijn, raden wij u aan de smartcard te resetten. Dit kunt u eenvoudig zelf doen via onze website.

    Ondervindt u daarna nog problemen, neem dan contact op met onze klantenservice op 0800 – 235 22 49 zodat wij de smartcard op afstand kunnen resetten. De tv en ontvanger moeten op dat moment wel aanstaan.

  • Wat kan ik doen om zelf een storing te verhelpen?

    Problemen met zenders op uw televisie komen vaak door een storing aan de digitale ontvanger. Ook kan het overnamepunt (AOP) in huis defect zijn. Voordat wij de storing doorgeven aan onze storingsdienst, vragen wij uw zelf het volgende te doen:

     

    ·Problemen met digitale zenders komen vaak door een storing aan de digitale ontvanger (losse ontvanger of ingebouwd in de tv). Ook kan het overnamepunt (AOP) in huis defect zijn. Voordat wij de storing doorgeven aan onze storingsdienst, vragen wij u zelf het volgende te doen:

    1. Reset uw tv / ontvanger
    - haal de stroom een half uur van de tv / ontvanger (dus echt de stekker eruit);
    - haal de smartcard eruit en doe deze er na ongeveer 1 minuut weer goed in;
    - reset de smartcard via onze website;
    - laat de tv minimaal een half uur op de zender uit het gevraagde pakket staan die niet wordt weergegeven.

    2. Wanneer dit niet het gewenste resultaat geeft, laat de zenders dan opnieuw zoeken via het menu (zie ook ‘uw tv instellen’). Hierdoor wordt ook het systeem gereset.

    3. Controleer of uw tv / ontvanger voorzien is van de laatste software update. Dit kunt u zien in het menu van de tv / ontvanger. Is de regel ‘software update’ lichtgrijs en niet aan te klikken, dan heeft u de laatste versie. Is deze regel zwart en kunt u deze aanklikken, dan kunt u een software update uitvoeren.

    4. Bekijk de kabels en de splitter; zijn deze nog in goede staat en zitten ze goed vast? Verandert het beeld op de betreffende zenders wanneer u aan de kabel zit? Bij beschadigde kabels kan het zijn dat maar enkele zenders hier last van hebben en storing geven, dit heeft te maken met een verschillende manier van doorgifte van bepaalde zenders via de kabel.

    5. Is de ontvanger nog in goede staat? Ook dit kan het slecht doorkomen van zenders veroorzaken.

    Wanneer u hierna toch nog last heeft van de storing, vul dan het storingsformulier in. Wij zullen de storing dan doorgeven aan onze monteur van de storingsdienst. Wanneer alsnog blijkt dat de storing veroorzaakt wordt door de tv / ontvanger, de bekabeling of de instellingen, dan wijzen wij u erop dat de kosten dan voor uw rekening zijn.

    1. Reset uw tv / ontvanger

    • haal de stroom een half uur van de tv / ontvanger (dus echt de stekker eruit);
    • haal de smartcard eruit en doe deze er na ongeveer 1 minuut weer goed in;
    • reset de smartcard via onze website;
    • laat de tv minimaal een half uur op de zender uit het gevraagde pakket staan die niet wordt weergegeven.

     

    2. Wanneer dit niet het gewenste resultaat geeft, laat de zenders dan opnieuw zoeken via het menu (zie ook ‘uw tv instellen’). Hierdoor wordt ook het systeem gereset.

     

    3. Controleer of uw tv / ontvanger voorzien is van de laatste software update. Dit kunt u zien in het menu van de tv / ontvanger. Is de regel ‘software update’ lichtgrijs en niet aan te klikken, dan heeft u de laatste versie. Is deze regel zwart en kunt u deze aanklikken, dan kunt u een software update uitvoeren.

     

    4. Bekijk de kabels en de splitter; zijn deze nog in goede staat en zitten ze goed vast? Verandert het beeld op de betreffende zenders wanneer u aan de kabel zit? Bij beschadigde kabels kan het zijn dat maar enkele zenders hier last van hebben en storing geven, dit heeft te maken met een verschillende manier van doorgifte van bepaalde zenders via de kabel.

     

    5. Is de ontvanger nog in goede staat? Ook dit kan het slecht doorkomen van zenders veroorzaken.

     

    Wanneer u hierna toch nog last heeft van de storing, vul dan het storingsformulier via MijnSKP in. Wij zullen de storing dan doorgeven aan onze monteur van de storingsdienst. Wanneer alsnog blijkt dat de storing veroorzaakt wordt door de tv / ontvanger, de bekabeling of de instellingen, dan wijzen wij u erop dat de kosten dan voor uw rekening zijn.

  • Bij het zappen worden voorkeurnummers overgeslagen. Is dat normaal?

    Ja, dat is normaal. We hebben de voorkeuzenummers ondergebracht in categorieën. Iedere categorie begint op een logische waarde. Daarnaast creëren wij hiermee ruimte om programma’s tussen te voegen. We raden u aan een favorietenlijst aan te leggen. Daarmee maakt u een interessante selectie uit het zenderaanbod in de door u gewenste volgorde. Hoe u dit moet doen staat in de handleiding van uw televisie.

  • Heb ik een digitale ontvanger nodig voor ontvangst van het SKP-signaal?

    Ja, u heeft een digitale ontvanger nodig om het SKP-signaal te ontvangen. Zo'n ontvanger wordt ook wel een decoder, set-top-box of receiver genoemd. Uw televisie begrijpt het digitale signaal niet zomaar, vandaar dat u iets nodig heeft om het digitale signaal geschikt te maken voor uw tv.

    Veel televisies hebben tegenwoordig een ingebouwde DVB-C ontvanger. Je hebt dan geen los kastje meer nodig! Voor het SKP-netwerk heeft u een DVB-C ontvanger nodig. Controleer in de handleiding van uw televisie of de televisie geschikt is voor het ontvangen van een DVB-C signaal.

    Is uw televisie niet geschikt voor DVB-C, dan kunt u los een DVB-C decoder kopen. Deze decoder is verkrijgbaar bij de meeste van onze servicpunten. De Humax DVB-C decoders zijn ook geschikt voor het SKP netwerk.

  • Kan ik zelf mijn smartcard resetten?

    Als u geen ontvangst meer heeft of een foutmelding krijgt op één of meerdere digitale- of HD-zenders waar u een abonnement op heeft, dan kan u helaas niet zelf uw smartcard resetten. Neem dan contact op met SKP. Let op: het is van belang dat uw apparatuur aan staat tijdens de reset, met de smartcard erin.

    • Haal de smartcard uit de tv of ontvanger
    • Noteer het nummer dat op de kaart staat
    • Stop de kaart weer goed terug in de tv of de ontvanger
    • Zet de tv of de ontvanger aan
    • Bel met de klantenservice van SKP op 0800-2352249
    • Geef het nummer van de smartcard door (let op: getallen achter elkaar, zonder spaties en zonder de R, bijvoorbeeld 41386228125)
  • Voor de ontvangst van extra pakketten heb ik een smartcard nodig. Hoe kom ik daaraan?

    Smartcards zijn uitsluitend te koop bij onze servicepunten. De servicepunten zijn te vinden op: https://skpnet.nl/klantenservice/servicepunten/

  • Waarom kan ik geen zenders vinden op mijn nieuwe televisie?

    Samsung en LG hebben in de laatste modellen televisies (model 2017) een software versie gebruikt die SKP niet direct herkend. Daarom heeft SKP een nieuwe netwerkcode, dit lost het probleem op. U kunt onderstaande gegevens invoeren;

    - Netwerk-ID: 8888

    - Frequentie: 554 MHz (554000 KHz)

    - Modulatie: 64 QAM

    - Symboolsnelheid: 6900

  • In het glasvezelmodem zijn 4 netwerkaansluitingen zichtbaar. Waarom kun je maar 1 van die aansluitingen gebruiken als abonnee?

    In het glasvezelmodem van SKP zijn 4 netwerkaansluitingen verwerkt. Daarvan wordt alleen poort 1 gebruikt. Helaas kunt u niet de andere 3 aansluitingen gebruiken om meerdere apparaten op de modem aan te kunnen sluiten.

    De drie andere netwerkaansluitingen in het modem zijn standaard uitgeschakeld. Deze aansluitingen zijn door SKP gereserveerd voor toekomstige ontwikkelingen voor nieuw te ontwikkelen diensten.

    Abonnees die meerdere apparaten op hun internetverbinding willen aansluiten kunnen dat doen via een externe switch.

    Een switch werkt als een soort stekkerdoos voor computers. Zoals een stekkerdoos met een stekker op het stopcontact wordt aangesloten om vervolgens de stroom te kunnen verdelen naar meerdere apparaten, zo doet een switch dat voor computers die zijn aangesloten op het internet.

    U sluit de switch aan op poort 1 van de glasvezelmodem. U kunt daarna de andere apparatuur aansluiting op de switch. Een switch is te koop bij onze servicepunten.

    Let er bij de aankoop op dat u een switch koopt die in staat is om minimaal dezelfde internetsnelheid kan verwerken als de snelheid van uw abonnement bij SKP.